Kepentingan Latihan Kardio dan Latihan Kekuatan

  • by Ain Humairah Amran
Kepentingan Latihan Kardio dan Latihan Kekuatan

Kardio adalah short form untuk latihan kardiovaskular, yang merujuk kepada senaman daya tahan yang menguatkan sistem peredaran darah badan anda (jantung dan saluran darah). Contohnya termasuk berlari, berbasikal, menari, dan tenis. 


Latihan kekuatan adalah latihan yang menggunakan daya tahan terhadap otot berkontrak untuk meningkatkan kekuatan, meningkatkan daya tahan anaerobik, dan membangun otot rangka. Contohnya termasuk latihan berat badan, pilat, yoga, dan latihan berat badan seperti push-up, pull-up, dan sit-up. Bagaimana cardio dan latihan kekuatan membantu anda.

 

1) MENGURANGKAN LEMAK & MENJAGA BERAT

Kardio mempunyai kelebihan untuk membakar lemak dan mengekalkan berat badan yang sihat. Anda pasti akan membakar lebih banyak kalori semasa sesi kardio anda. Walau bagaimanapun, latihan kekuatan juga penting. Selepas latihan kekuatan, otot anda perlu pulih, menyebabkan lonjakan metabolik. Jadi selepas anda bersenam, anda akan membakar 25% kalori tambahan yang baru anda habiskan semasa sesi latihan kekuatan anda.

 2) MEMBINA OTOT & MENDAPAT KEKUATAN

Walaupun kardio pasti dapat membantu anda meningkatkan jisim otot anda dan mendapatkan kekuatan, jika dilakukan terlalu kerap atau intensif, ia dapat mencegah anda memperoleh jisim otot yang ketara. Kuncinya adalah untuk mengimbangkan sesi kardio anda dengan latihan kekuatan. Ubah rutin latihan kekuatan anda untuk mencabar otot yang berbeza dan mencegah stagnasi. 


3) KESIHATAN SEUMUR HIDUP

Sekiranya anda ingin menjalani kehidupan yang panjang dan sihat, kardio adalah perkara yang tidak dapat dirundingkan. Ini menguatkan jantung anda dan mengurangkan risiko anda mengalami sejumlah keadaan kesihatan yang berbeza, termasuk kegemukan, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, diabetes jenis 2, dan osteoporosis. Latihan kekuatan masih penting walaupun dan akan membuat perbezaan besar pada tahun-tahun senior anda. Untuk melawan kehilangan tulang dan kehilangan otot, teruskan latihan kekuatan seiring usia anda


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

YOUR CART (0)

No Products in the Cart