Kepentingan Elektrolit

  • by Ain Humairah Amran
Kepentingan Elektrolit

Apa itu elektrolit?

Secara amnya, elektrolit adalah garam yang larut di dalam dan di sekitar sel di dalam badan kita. Ia adalah garam yang sangat penting yang membawa cas (diperlukan untuk pergerakan otot) dan membantu mengimbangkan tahap cecair di dalam dan di luar sel.


Kenapa Kita memerlukan elektrolit?

Pertama elektrolit akan hilang jika berpeluh jadi jika anda bersenam selama lebih kurang 60-90 minit, ia perlu diganti semula ke dalam badan anda supaya otot anda masih dapat bergerak (mengelakkan kekejangan / keletihan).

Mereka juga membantu menghidrat badan anda dengan menyerap air dari perut anda ke dalam sel anda. Aliran kesannya adalah bahawa menjaga badan anda dalam keadaan terhidrasi bermaksud anda dapat membantu menjaga badan anda supaya lebih sejuk dan sekali lagi mengelakkan lingkaran ke bawah menjadi letih.

Memasukkan elektrolit dalam minuman sukan bukan sahaja dapat membantu anda kekal terhidrat tetapi juga membantu menjaga keseimbangan otot & berfungsi dengan baik semasa bersenam.


Apa elektrolit yang terdapat dalam peluh?

Natrium adalah elektrolit utama dalam peluh tetapi terdapat juga kalsium, kalium dan magnesium. Inilah sebabnya mengapa anda sering menjumpai elektrolit tambahan (garam mineral) dalam produk pemakanan sukan - membantu anda mengganti garam yang hilang secara semula jadi melalui peluh.


Berapa banyak elektrolit yang diperlukan ?  

Ini sukar untuk dijawab kerana kadar di mana kita berpeluh dan kepekatan tahap garam dalam peluh berbeza bagi setiap orang. Secara amnya, minuman sukan mencukupi untuk menggantikan elektrolit yang hilang semasa bersenam selama 90 minit (atau jangka pendek intensiti tinggi). Beberapa keadaan di mana anda mungkin memerlukan lebih banyak termasuk berada di persekitaran yang panas & lembap atau jika anda terdedah kepada kekejangan otot.


Kenapa elektrolit penting untuk atlet ?

Elektrolit adalah ion positif dan negatif yang melakukan aktiviti elektrik untuk melakukan pelbagai fungsi di dalam badan. Elektrolit mesti ada dalam kepekatan yang betul untuk mengekalkan keseimbangan cairan, pengecutan otot dan aktiviti saraf - semuanya penting untuk prestasi tinggi dan fungsi asas harian. Ginjal mengawal keseimbangan elektrolit dengan mengeluarkan atau mengganti mereka. Apabila atlet berpeluh, mereka akan kehilangan elektrolit terutamanya dalam bentuk natrium (Na +) dan klorida (Cl-), jadi apabila mereka mula mengganti cecair yang hilang, mereka juga harus menggantikan elektrolit. Kalium (K +), Magnesium (Mg2 +) dan Kalsium (Ca2 +) adalah elektrolit yang juga hilang melalui peluh. Untuk mencapai prestasi puncak, adalah penting bagi mereka kekal terhidrat dan menghidratkan badan mereka dengan jumlah elektrolit yang betul.


Apakah cara lain untuk mengganti elektrolit semasa bersenam?

Minuman sukan atau BIX Recovery Supplement Effervescent Tablets adalah kaedah yang paling mudah semasa bersenam. Namun gel tenaga, sebilangan gula-gula sukan atau makanan sebenar (terutamanya makanan masin) juga mempunyai elektrolit tambahan - baca panel pemakanan setiap item untuk garam tambahannya (disenaraikan sebagai natrium).


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

YOUR CART (0)

No Products in the Cart