5 Sebab Berat Badan Susah Nak Turun Walaupun Dah Bersenam

  • by Ain Humairah Amran
5 Sebab Berat Badan Susah Nak Turun Walaupun Dah Bersenam

Jaga makan dah, exercise pun dah tapi jarum dekat penimbang still sama je?

 Ini 5 sebab kenapa berat badan anda susah nak turun walaupun anda dah bersenam: 

1)Anda tidak makan makanan yang baik

   Sekiranya anda bersenam tetapi berat badan anda masih sama, tempat pertama yang harus anda perhatikan ialah dapur anda. Beberapa orang menumpukan seluruh tenaga mereka untuk membakar kalori sehingga mereka tidak mempertimbangkan apa yang mereka makan sebagai bahan bakar. Peraturan praktis yang baik adalah mematuhi semua makanan semula jadi.

 

2) Anda terlalu banyak melakukan kardio

   Ya, kardio adalah bahagian penting dalam rutin senaman anda. Ini menjaga jantung anda sihat dan meningkatkan metabolisme anda. 
   Namun, hanya melakukan kardio - atau melakukan terlalu banyak - sebenarnya boleh memberikan masalah. Sesi kardio yang lebih lama, seperti melakukan elips selama 90 minit atau melakukan larian sejauh 10 batu, boleh memakan jisim otot tanpa lemak, yang penting untuk meningkatkan metabolisme anda untuk membakar lebih banyak kalori. Ini menyebabkan badan menjadi lebih fokus pada daya tahan, menyimpan tenaga sebagai lemak untuk memastikan ia mempunyai banyak bahan bakar simpanan untuk membuat anda tetap bertenaga sepanjang hari.
 

3) Anda tidak mengambil masa untuk pulih

   Jika anda lebih suka melakukan senaman seluruh badan anda, buatlah rutin senaman di mana anda mengerjakan seluruh badan anda suatu hari dan kemudian ambil hari berikutnya untuk melakukan kardio ringan, regangan, atau rehat sepenuhnya.
   Pemulihan dan rehat selalunya lebih penting daripada senaman itu sendiri. Dalam jangka masa inilah badan anda melakukan sebahagian besar pembakaran lemak.

 

4) Badan anda terlalu tertekan

   Tidak memberi tubuh anda masa yang cukup untuk pulih juga boleh menjadi negatif kerana anda akan mula menghasilkan kortisol yang berlebihan, hormon stres.
    Kortisol normal dan penting ketika bersenam; ia terlibat dalam proses yang memberikan otot anda tenaga yang diperlukan untuk bergerak. Tetapi apabila badan anda terkena kortisol untuk jangka masa yang lebih lama, ia mula menimbulkan kesan negatif, seperti lemak degil di kawasan yang tidak anda mahukan.

 

5)Anda tidak mengangkat berat

     Jika anda bersenam tetapi berat badan tak menurun dan tujuan utama anda adalah untuk menghilangkan lemak, ada bentuk latihan lain yang memberikan keuntungan yang lebih baik. Cara terbaik untuk menurunkan berat badan dan membina otot tanpa lemak adalah dengan melakukan beberapa latihan kekuatan di samping kardio anda. Semakin banyak nada otot badan anda, semakin banyak lemak yang akan anda bakar.
    Sekiranya anda belum bersedia melepaskan rutin kardio anda, cuba tambahkan beberapa latihan selang dengan melakukan ledakan pendek usaha habis-habisan yang dicampurkan ke dalam sesi biasa anda. Latihan ini jauh lebih berkesan untuk mempromosikan hormon yang menyasarkan lemak degil. Kemudian, mulailah menambahkan latihan ketahanan pada rutin anda.

 


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

YOUR CART (0)

No Products in the Cart